මේ වගුව හැමෝටම මතක ඇති. ගණිතයේදී අපිට අවශ්ය වන ප්රධාන ත්රිකෝණමිතික අනුපාත කිහිපයක් තමයි මේ තියෙන්නෙ. මීට අමතරව තව අවස්ථා කිහිපයක් තියනව අපට අවශ්ය වන. අගයන් ගොඩක් වගේ පෙනුනට ඇත්තටම මේව එකිනෙකට සම්බන්ධයි. මතක තියාගන්න අවශ්ය වෙන්නෙ පොඩි ප්රමාණයක්. ඒක නිසා කලබල නොවී පහත වගුවත් අධ්යනය කරන්න.
ඉහත වගුවෙ තිබෙන දත්ත වලට අමතරව පහත කරුණු සළකා බැලීම වැදගත්.
සියළුම සුළු කෝණ වල ත්රිකෝණමිතික අගයයන් + වේ.
00 සහ 900 අතර ඕනෑම කෝණයක sin අගය 0 හා 1 අතර වෙයි.
00 සිට 900 දක්වා කෝණය ක්රමයෙන් වැඩි වන විට, අනුරූප sin අගයද ක්රමයෙන් වැඩි වෙයි.
900 ඉරට්ටේ ගුණාකාර සියල්ලගේම sin අගය 0 වෙයි. (උදා: sin (900 *2) = sin 1800 =0)
900 ඔත්තේ ගුණාකාර සියල්ලගේම sin අගය +1 හෝ -1 වේ. අනුයාත 900 ඔත්තේ ගුණාකාර දෙකක ලකුණ වෙනස්ය. (උදා: sin (900 *1) = sin 900 =1 , sin (900 *3) = sin 2700 =-1)
00 සහ 900 අතර ඕනෑම කෝණයක cos අගය 0 හා 1 අතර වෙයි.
00 සිට 900 දක්වා කෝණය ක්රමයෙන් වැඩි වන විට, අනුරූප cos අගය ක්රමයෙන් අඩු වෙයි.
900 ඔත්තේ ගුණාකාර සියල්ලගේම cos අගය 0 වෙයි. (උදා: cos (900 *1) = cos 900 =0)
900 ඉරට්ටේ ගුණාකාර සියල්ලගේම cos අගය +1 හෝ -1 වේ. අනුයාත 900 ඉරට්ටේ ගුණාකාර දෙකක ලකුණ වෙනස්ය . (උදා: cos (900 *2) = cos 1800 =-1 , cos (900 *4) = cos 3600 =1)
tan හි 900 ඉරට්ටේ ගුණාකාර සියල්ල 0 වෙයි.
මේ අවස්ථා sin, cos හා tan වක්ර ඇසුරින් පැහැදිලිව තේරුම් ගන්න පුළුවන්. ඊට පෙර ඉගෙන ගන්න ඕන දේවල් ටිකක් තියනව. මුලින්ම ඍණ කෝණ පිළිබඳව අවධානය යොමු කරමු.
ඍණ කෝණ සදහා ත්රිකෝණමිතික අනුපාත අතර සම්බන්ධය ලබා ගැනීම
මේ කොටස ඉගෙන ගන්න නම් කලින් පාඩමේදි ප්රලම්භ ප්රක්ෂේපන සම්බන්ධ කරගෙන කරපු පැහැදිලි කිරීම අවශ්ය වෙනව. මතක නැත්නම් මෙතන ක්ලික් කරන්න.
ඉහත රූපයට අනුව;
sinθ = (+t)/r----(i)
sin(-θ) = (-t)/r----(ii)
(i) හා (ii) න්;
sin(-θ) = -sinθ
cosθ = (+s)/r----(iii)
cos(-θ) = (+s)/r----(iv)
(iii) හා (iv) න්;
cos(-θ) = cosθ
tanθ = (+t)/(+s)----(v)
tan(-θ) = (-t)/(+s)----(vi)
(v) හා (vi) න්;
tan(-θ) = -tanθ
මේ සම්බන්ධතා වලින් අපට පෙනෙන වැදගත්ම දේ තමයි cos අගය ලබා ගැනීමේදී කෝණයේ ලකුණ නොවැදගත් සාධකයක් වීම. උදාහරණයක් විදිහට cos(-600) = cos600 = 1/2 සලකන්න පුළුවන්.
sin හා tan වලදී මෙහෙම වෙන්නෙ නැහැ. θ හි ලකුණ ඒවායේ අවසාන ප්රතිඵල වල ලකුණට ඍජුවම බලපානව.
පහත සම්බන්ධතා වලටත් අවධානය යොමු කරන්න. මේ දැක්වෙන්නෙ මේ පාඩමේදි බහුලව භාවිතවන ත්රිකෝණමිතික සම්බන්ධතා. මතක තියා ගන්න ලේසි ක්රම ඊළඟ පාඩමේදි පෙන්වනව. දැනට කාටිසීය තලය මත මේ කෝණ වල පිහිටීම් සැලකීමෙන්, මේ සම්බන්ධතා හරිද වැරදිද කියල පරීක්ෂා කරල බලන්න.
sin(900-θ) = cosθ
sin(900+θ) = cosθ
sin(1800-θ) = sinθ
sin(1800+θ) = -sinθ
sin(2700-θ) = -cosθ
sin(2700+θ) = -cosθ
sin(3600-θ) = -sinθ
cos(900-θ) = sinθ
cos(900+θ) = -sinθ
cos(1800-θ) = -cosθ
cos(1800+θ) = -cosθ
cos(2700-θ) = -sinθ
cos(2700+θ) = sinθ
cos(3600-θ) = cosθ
tan(900-θ) = cotθ
tan(900+θ) = -cotθ
tan(1800-θ) = -tanθ
tan(1800+θ) = tanθ
tan(2700-θ) = cotθ
tan(2700+θ) = -cotθ
tan(3600-θ) = -tanθ
සැකසුම: යසස් ගුණරත්න විසිනි.
4th awilla.. :-) padamata bohoma sthuthiyi ayye..
ReplyDeleteSupeRRRRRRRRR :D
ReplyDeleteනියමයි අයියේ..... හොදට පැහැදිලි වුණා... :)
ReplyDeleteme padamen ganan tikak hadanna kiyaadenakam balaaaagena inne..... :D
ReplyDeleteEla Ela.. Ganan tikak hadanna enakan balaagena inne.. :)
ReplyDelete"sin(-θ) = -sinθ
ReplyDeletesin හා tan වලදී මෙහෙම වෙන්නෙ නැහැ. θ හි ලකුණ ඒවායේ අවසාන ප්රතිඵල වල ලකුණට ඍජුවම බලපානව. "
ප්රලම්භ ප්රක්ෂේපනයෙන් දැන් කෝණ වල අගය හොයාගන්නත් පුළුවන්නේ... :) ප්රස්නයක් 4 වන වෘත්ත පදයට එන කෝණ වල අගය රින වෙනවා.. කෝණයත් රින කියල නිරුපණය කරනවද? θ මේ වගේ.. (-45)
සොරි.. cos හැර රින වෙන්නේ.. අමතක වුණා.. :)
Deletex අක්ෂයේ + දිශාව සමඟ වාමාවර්ථව මනින කෝණ + ලෙසත්, දක්ෂිණාවර්ථව මනින කෝණ - ලෙසත් සලකනව. (-45) කියන්නෙ +(360-45) කියන කෝණයම තමයි. වෙනසකට තියෙන්නෙ මැනීම සිදු කරල තියෙන්නෙ දක්ෂිණාවර්ථව හා වාමාවර්ථව වීම පමණයි. 4 වන වෘත්ත පදයට එන කෝණ වල අගය රින වෙන්නම ඕන නෑ.
Deletecos (90 *1) = sin 90 =0 මේක සමාන වෙන්නේ කොහොමද? sin 90 = 1 එකයි නේද? cos 90 වනේ 0 ව...
ReplyDelete90 ඔත්තේ ගුණාකාර සියල්ලගේම cos අගය 0 වෙයි. (උදා: cos (90 *1) = sin 90 =0)
Deleteමේක නම් වැරදීමක්.
90 ඔත්තේ ගුණාකාර සියල්ලගේම cos අගය 0 වෙයි. (උදා: cos (90 *1) = cos 90 =0)
කියල නිවැරදි වෙන්න ඕනෙ. මම ඒක හදන්නම්. :D
අර අන්තිමට ලියල තියෙන ඒවා හැදෙන විදිය මතක තියාගන්න ඕනේ නෑ නේද ?
ReplyDeleteඅවශ්යම නැහැ. මේ පාඩමේ ඊළඟ කොටසෙ තියන ක්රමයට සම්බන්දතා ගොඩනගා ගන්න පුරුදු වෙන්න.
Deletehttp://online-educator.blogspot.com/2014/04/v.html